Forráspont kiemelt kép

„Pisztoly helyett levest ránt” – 90 éve született Krassó György

  • Ma ünnepelné 90. születésnapját az 1932. október 19-én született Krassó György.
  • Az 1956-os forradalom élménye 1991-es haláláig meghatározta: fennhangon hirdette antikommunizmusát, de baloldali programjának középpontjában a munkásönigazgatás állt.
  • Nagy Kristóf, a CEU doktori hallgatója a rendszerváltás legkritikusabb és legszórakoztatóbb figurájának politikai örökségét vizsgálja.

Egy raccsoló férfi dohányzik a padon, és Havas Henrikkel vitatkozva panaszolja, hogy „egy csaló és brutálisan antidemokratikus választási törvényt dolgoztak ki titokban […] kiváltságos, ellenzékinek nevezett csoportokkal.”

Mindez nem a 2010-es vagy 2020-as évek Magyarországán, hanem 1989-ben hangzott el Krassó Györgytől, a rendszerváltás egyik első kritikusától.

Munkásdemokrácia és munkásönigazgatás

A ma 90 éve született Krassó nem az MSZMP keményvonalas tagjaként volt kritikus a rendszerváltással: az 1980-as évek ellenzéki-értelmiségi köreiből lett az átmenet legkérlelhetetlenebb bírálója, vagy ahogy sokan címkézték, az ellenzék ellenzéke. Mindeközben, 1989 körül, nemcsak kritizálni, hanem politizálni is próbált: megalapította a Magyar Október Pártot (MOP), amely egyszerre hadakozott a rendszerváltás előtti és utáni elitekkel. Pár hónap alatt valósították meg a rendszerváltás időszakának leghumorosabb eseményeit: szobordöntés, utcaátnevezés, székházfoglalás, kopogtatócédula-égetés is fűződött a nevükhöz.

Pedig Krassó életútja sokáig egy pályán mozgott a rendszerváltó urbánus értelmiséggel. A második világháború után, 1947-ben szinte gyerekfejjel, 15 évesen lépett be a Magyar Kommunista Pártba, abban a reményben, ahogy később fogalmazott, hogy „itt valamiféle új, szabad és kizsákmányolásmentes világot lehet építeni a marxista eszmények alapján.” Sok, az államszocializmushoz gyorsan és lelkesen csatlakozó értelmiségi kortársához hasonlóan Krassó teljes hittel vett részt az új rendszer építésében. Ám nem az államapparátusban vagy a pártbürokráciában találta meg a helyét, hanem a csepeli Rákosi Mátyás Vas- és Fémművekben, ahová saját kérésére került két évre, mert úgy érezte, hogy „nem lehet valaki jó kommunista, nem harcolhat eredményesen a párt célkitűzéseiért, ha nincs kapcsolata munkásokkal, nem ismeri őket, nem élt közöttük”.

Ezután jöttek az egyetemi évek a Közgázon, ami alatt először a pártból, majd diplomázás előtt az egyetemről is kizárták. Ezek az 1950-es évekbeli összecsapások már előrevetítették azt, ahogy Krassó később aktívan, fegyverrel, de főleg sokszorosítógéppel részt vett 1956-ban, ami után hét évet börtönben is töltött. A forradalom tapasztalata haláláig meghatározta.

Élete végéig azt akarta megvalósítani, amit ő 1956 lényegének hitt: munkásdemokráciát és munkásönigazgatást. Számára a munkástanácsok 1956-ja volt a valódi 1956.

A munkástanácsok a közvetlen – mai szóhasználattal – bázisdemokratikus működést testesítették meg. Céljuk az volt, hogy a demokrácia ne korlátozódjon a választási rendszerekre, hanem szerveződjön a termelés is demokratikusan. Ezt képviselték az 1956-os munkástanácsok is, jelszavuk („Gyárat, földet vissza nem adunk!”) kifejezte, hogy nem a kapitalista viszonyok visszaállítása a forradalmuk célja.

Krassó és a rendszerváltó urbánus értelmiség

Krassó György 1990. március 15-én az SZDSZ, a Fidesz, a Vállalkozók Pártja és a Magyarországi Szociáldemokrata Párt közös megemlékezésén. Krassó a hivatalos beszédek előtt szólalt fel, és a közelgő választás bojkottjára buzdította az (őt kifütyülő) egybegyűlteket.
Krassó György 1990. március 15-én az SZDSZ, a Fidesz, a Vállalkozók Pártja és a Magyarországi Szociáldemokrata Párt közös megemlékezésén. Krassó a hivatalos beszédek előtt szólalt fel, és a közelgő választás bojkottjára buzdította az (őt kifütyülő) egybegyűlteket.

Az 1970-es évek végén elinduló magyarországi ellenzéki mozgolódások Krassó Györgyöt is gyorsan soraikban tudhatták. Azonban hite a munkásönigazgatásban, illetve az ellenzéki politizálás értelmiségi formáit sem kímélő, maró kritikája gyorsan külön utassá tették ezekben a körökben. Ennek ellenére Krassó az 1980-as években aktívan részt vett az urbánus ellenzék tevékenységeiben, és Magyar Október Szabadsajtó néven szamizdatkiadót is alapított. Bár politikai víziója a nemcsak kommunista-, hanem általában is elitellenes, plebejus demokráciáról alapvetően eltért szövetségesei elképzeléseitől, értelmiségi háttere, továbbá a Lukács-tanítványok közé tartozó testvérének aurája mégis benn tartották ebben a közegben.

Ahogy egyre reálisabbá vált a politikai változás reménye, úgy tágult a szakadék a rendszerváltó értelmiség és Krassó között. 1985-ben a későkádári kulturális diplomácia kirakateseményével, az Európai Kulturális Fórummal szemben szervezett Alternatív Fórumon például Konrád Györggyel csapott össze. A cenzúrával szemben az „irodalom köztársaságát” propagáló Konrád gondolatmenetéről azt jegyezte meg, hogy „nagyfokú értelmiségi arisztokratizmusra mutat. […] Konrád György barátom szerint meg kell alakítani az értelmiségi osztályt, és létezik egy titkos köztársaság, ahová a nagyhatalmú rendőrminiszter nem juthat be. De hasonlata félrevezető. Mert nemcsak a miniszer, hanem a dolgozó nép sem jut be ide. Ki fog dolgozni e köztársaságban? Ki tartja el tagjait? Ez az osztály kinek az érdekét fogja képviselni?” A vitának ezen a pontján a szintén jelen levő Susan Sontag állítólag biztosította Krassót, hogy nem kell aggódnia, mert szamizdatkészítő értelmiségiként ő is része az „irodalom köztársaságának” – amivel Krassót különösebben nem hatotta meg.

Kapcsolata az urbánus ellenzékkel nem egyszerűen a személyiségéből fakadóan vált viszályossá. Konfliktusukhoz sokkal inkább az vezetett, hogy a marxista filozófia felől a liberális gondolkodás felé mozgó ellenzékiek és Krassó baloldali populizmusa eltérő politikai irányokba mutattak. De még távolabb álltak tőle a későkádári technokraták, akik a reformszocializmus nevében a kapitalizmusnak ágyaztak meg.

Krassó úgy nevezte magát visszatérően antikommunistának, hogy közben konzekvensen egy baloldali víziót fogalmazott meg. Politikai elképzelései mindig a munkástanácsok 1956-jához, a termelés intézményeinek demokratikus szerveződéséhez tértek vissza.

Nemcsak lefordította a brit Bill Lomax könyvét az 1956-os munkásönigazgatásról, de saját tapasztalataival számtalan helyen korrigálta és lábjegyzetelte is. Krassónak az alávetett osztályok iránti szimpátiája nem ragadt meg az elméletek szintjén: az 1980-as évek elejétől mentorálta a rendszerrel számtalanszor konfrontálódó, de a budapesti ellenzéki-értelmiségi világban esetlenül mozgó Inconnu művészcsoport tagjait.

Az utca új politikai eszköztára

Újságkivágat az 1990. március 27-i Népszabadságból, a rendszerváltás utáni első országgyűlési választás első fordulóját követően.
Újságkivágat az 1990. március 27-i Népszabadságból, a rendszerváltás utáni első országgyűlési választás első fordulóját követően.

Krassó és a hazai ellenzék viszonya csak azért nem eszkalálódott tovább az 1980-as évek második felében, mert társával, Háy Ágnes képzőművésszel Londonba disszidált. A londoni évek után teljesen új eszköztárral, de változatlan politikai ambíciókkal tért haza 1989-ben. Úgy látta, hogy a politikai változások ellenére „a nép kezében semmilyen hatalom nincsen.” Az 1989-től az 1991-es haláláig tartó két év Krassó talán legismertebb korszaka: könyvkiadás helyett (ahogy fogalmaz, erre nincs ideje) létrehozta a Magyar Október Pártot, amellyel a rendszerváltás forgatagának legszórakoztatóbb, és egyben a rendszerváltás folyamatával legkritikusabb politikai akcióit hajtotta végre. A performanszokba hajló, buheramódszerekkel megvalósult jelenetei már megjelenésükben is éles kontrasztban álltak a rendszerváltás többi emblematikus eseményével. Az 1956-os forradalomra műanyag gépfegyverrel a nyakában emlékező, a Clark Ádám téri virág-vörös csillagot vörös körré átrendezni akaró Krassó akcióinak a stílusa egyaránt távol állt a rendszerváltás gondosan koreografált eseményeitől, így pl. a Nagy Imre-újratemetéstől, és a korszak értelmiségi hátterű politikusainak vitairatok és tévéviták útján megfogalmazott kinyilatkoztatásaitól.

Ezeket a Bozóki András által már 1989-ben happeningnek nevezett utcai akciókat egyszerre inspirálhatta Krassó partnerének, Háy Ágnesnek a nagyvárosi folklór iránti érdeklődése, az Inconnu művészcsoport polgárpukkasztó performanszai és a Londonban megismert, a hazai ellenzéknél sokkal látványosabb eszközöket használó Thatcher-ellenes londoni tüntetéskultúra is.

Krassó György beszédet mond egykori munkahelye, a Csepel Művek bejáratánál, a Magyar Október Párt 1989-es tagtoborzó és ételosztó akcióján.
Krassó György beszédet mond egykori munkahelye, a Csepel Művek bejáratánál, a Magyar Október Párt 1989-es tagtoborzó és ételosztó akcióján.

A Magyar Október Párt
Pisztoly helyett levest ránt
A zsíros kenyeret
vedd el amíg lehet
Kitudja mi vár reánk

A Magyar Október Párt
Az utcán politizál
Nem kell a díszes szép vadászterem
Az igazság az utcán terem

A fenti sorokat énekelhették a Magyar Október Párt tagjai indulójukban a Popeye, a tengerész dallamára talán akkor is, amikor zsíroskenyeret osztottak Krassó egykori munkahelye, a Csepel Művek előtt. Az akció mérsékelt sikert aratott: a korabeli felvételek alapján a csepeli munkások egyszerre nehezményezték, egy nem-munkás szónokol a munkások érdekeiről, és azt, hogy Krassóék szovjetellenességének kevés köze van a mindennapi megélhetési gondjaikhoz. A fennmaradt fényképek szerint nem mozgatott meg sokkal nagyobb tömegeket az 1989. augusztus 20-i akciójuk sem. Ezen egyszerre követeltek cigány tévéadást, és figurázták ki a Nemzeti Kerekasztal, tehát az ellenzéki pártok és az MSZMP tárgyalásait egy vásári színjátékban.

Utóbbinak külön szereplője volt az életszínvonal, akinek nem volt más dolga, mint a süllyedés. Ugyanitt 5 forintért célba lehetett dobni a korszak meghatározó politikusait megszemélyesítő bábukra, Pozsgay Imrétől Tölgyessy Péteren át Csurka Istvánig.

Süllyedő életszínvonal és 5 forintért megdobálható politikusbábúk a Magyar Október Párt augusztus 20-i programjána.
Süllyedő életszínvonal és 5 forintért megdobálható politikusbábúk a Magyar Október Párt augusztus 20-i programjána.

Igazán ismertté Krassónak az 1956 utáni megtorlásokban aktív szerepet játszó Münnich Ferencről elnevezett utcát Nádor utcára visszakeresztelő akciója, illetve Münnich Honvéd téri szobrának a ledöntése váltak. Ezekben az akciókban összesűrűsödött minden, ami Krassó rendszerváltás körüli politizálását jellemezte. Egyrészt az, hogy a Magyar Október Párt többé-kevésbé Krassó egyszemélyes pártja volt, ügyei Krassó személyes ügyei voltak; így a Münnich Ferenc utcát nem pusztán a névadójának politikai szerepe miatt nevezték át (kommunista politikusról elnevezett utcából sokat találtak volna), hanem azért is, mert itt volt Krassó lakása. Másrészt nem nehéz felfedezni bennük a saját 1945 utáni és 1956-os politikai aktivizmusának az újrajátszását: a szobordöntésen át a gyárkapuban való agitálásig olyan, mintha Krassó saját egykori eszközeihez nyúlt volna vissza 1989-ben.

Harmadrészt, Krassó akciói inkább voltak haragos dörgedelmek a rendszerváltás előtti és utáni rezsimek ellen, mintsem kísérletek társadalmi erő építésére e rendszerek veszteseiből. Hiába volt élesen és pontosan kritikus a rendszerváltással szemben a Budapest és London között ingázó, bohém, extrovertált és kiválóan vitázó plebejus baloldali Krassó, nem volt képes „az embereiből” erőt szervezni, hogy a Magyar Október Párt ne csak nevében és programjában legyen „az utca pártja”.

A Magyar Október Párt, „az utca pártja” transzparense a Falk Miksa utcában, a Kossuth térnél.
A Magyar Október Párt, „az utca pártja” transzparense a Falk Miksa utcában, a Kossuth térnél.

Krassó már a rendszerváltás idején is annak vesztesei mellett, az 1989 előtti és utáni elitek ellen foglalt állást; fennhangon hirdetett antikommunizmusa mögött baloldali düh működött. Amikor 1991-ben sokadik szívrohama után elhunyt, azok mentek el ravatalához, akiket megszervezni nem tudott. Ahogy temetése napján, a rendszerváltás utáni kárpótlási viták közepette Kőszeg Ferenc mondta: „Azok jöttek el elsősorban [...] akiket édeskevéssé érdekel, hogyan döntünk a kárpótlás ügyében, mert nem volt mit elvegyenek tőlük, sem 38-ban, sem 49-ben.”

(Nagy Kristóf a CEU doktori hallgatója, a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet és az ELTE munkatársa, a Helyzet Műhely tagja.)

Olvasd angolul! / Available in English!